Goodbye Australia, Hello Bali! - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Leroy - WaarBenJij.nu Goodbye Australia, Hello Bali! - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Leroy - WaarBenJij.nu

Goodbye Australia, Hello Bali!

Blijf op de hoogte en volg Leroy

08 Juni 2015 | Indonesië, Sanur

Hallo allemaal!
Al een tijdje een radiostilte gehouden, maar dat betekent niet dat er niets gebeurd is! Zoals de meeste van jullie wel zullen weten, heb ik Australie inmiddels al een tijdje verlaten. Ik heb besloten om op 21 mei te stoppen met werken bij Pohlmans. Dit was de datum dat mijn 88 dagen erop zaten, en daardoor kom ik dus in aanmerking voor een second year visa in australie, mocht ik die behoefte hebben. 24 Mei ben ik vervolgens van brisbane naar Bangkok gevlogen, om 25 mei verder te vliegen naar Bali.

Maar dit alles doe ik niet alleen! Kyra, iemand die ik heb leren kennen in Gatton, is met mij mee gegaan, waardoor ik dus niet in mijn eentje Bali hoef te verkennen. En stiekem vind ik dat toch wel prettig, want om nou in mijn eentje in bali te zitten leek me ook niet zo geweldig...

Maar goed, we zijn dus in Bali en we begonnen de reis in Kuta. Kuta staat bekend als HET toeristenstadje in Bali, waardoor je meer dan genoeg barretjes aantreft. Ook het strand is erg relaxed, en de eerste dagen hebben we dan ook vooral aan het strand doorgebracht. Dit was ook wel nodig, want door het werken bij Pohlmans heb ik permanente witte sokken gekregen. Hoog tijd om weer bij te kleuren dus! De tijd in Kuta hebben we daarnaast gebruikt om te bepalen wat we allemaal willen zien in Bali. We hebben besloten niet te ver vooruit te plannen, maar om alles van plaats tot plaats te bekijken.

Na een paar dagen strand in Kuta, besloten we door te reizen naar Ubud. Dit is een veel rustiger plaatsje, waar onder andere mooie rijstvelden te zien zijn. Daarnaast is er een Monkey Forest, waar de aapjes gewoon vrij rond hobbelen en niet schromen om op je hoofd te gaan zitten om vervolgens lekker te pissen. Dat laatste is mij gelukkig niet gebeurd, maar de aapjes deden lekker waar ze zin in hadden en dat maakte de Monkey Forest tot een leuk dagje uit!
Ubud beviel op zich prima, maar er was 1 groot nadeel... het weer! Het regende hier continu, wat de reispret behoorlijk aan het verpesten was! Hierdoor besloten we, lekker impulsief, om naar de Gili Eilanden te gaan. Deze eilanden zijn bekend als vakantiebestemming en zijn bijzonder doordat er geen gemotoriseerde voertuigen op het eiland aanwezig zijn. Wij kozen ervoor om naar Gili Trawangan te gaan. Dit is het grootste eiland, en ook degene met de meeste barretjes e.d. Om hier te komen moesten we naar de oostkust van Bali, om vanaf daar de boot te pakken. Met de zogenaamde 'speedboot' duurde de trip anderhalf uur. Eenmaal aangekomen kon de zoektocht naar een leuk hotel/hostel beginnen en konden we uitpakken!

Op Gili T is redelijk wat te doen. Je kan natuurlijk aan het strand liggen, maar daarnaast is het ook populair om een fiets te huren en rond het eiland te fietsen. Verder staan de gili eilanden bekend als de schildpad eilanden, waardoor er ook genoeg mogelijkheden zijn om te snorkelen. Aangezien we hebben besloten om 6 nachten op Gili T te blijven, hebben wij al het bovenstaande dan ook gedaan. Wat heb je nog meer gedaan Leroy, hoor ik jullie denken. Het antwoord is dat ik vooral op de WC heb gezeten, want zoals iedere gemiddelde toerist heb ook ik een zogenaamde Bali Buik opgelopen. Erg jammer, erg vervelend, maar je doet er helaas niks aan. Gelukkig besloot ik na 3 dagen medicijnen te gaan halen, en was ik toen redelijk snel weer in staat om in ieder geval de kamer te verlaten...

Na onze 6 nachten op Gili T vonden wij het wel mooi geweest, en besloten we terug te gaan naar het vaste land van Bali. Hierna zouden we terug gaan naar ubud, omdat we vanuit daar nog de nodige dingen wilden bekijken. Zoals de meeste van jullie nu inmiddels wel weten, was de terugreis naar Bali niet eentje om snel te vergeten. De boot waarin wij zaten ontplofte midden op zee. Veel rook, paniek, en vooral veel verwarring waren het gevolg. Uiteindelijk is gebleken dat er benzine heeft gelekt en dit bij de motoren is ontvlamt. Dit heeft geleid tot een behoorlijke ontploffing, waardoor de achterste helft van de boot behoorlijk verwoest is. Wij zaten, vanaf de achterkant gezien, net iets voor de helft van de boot. Het gevolg is dat wij uit onze stoel zijn gelanceerd tegen het plafond aan. Dit heeft bij mij geleid tot een gat in mijn hoofd en verschroeid haar op mijn armen, maar een snelle blik achterom heeft mij geleerd dat het veel erger had kunnen zijn.... Voor de mensen die meer willen weten, kijk eens op http://www.indonesienu.nl/nu-actueel/explosie-op-toeristenboot-tussen-bali-en-lombok
En ja, ik ben die ene nederlander waar over geschreven wordt.

Na een langere trip dan verwacht, kwamen wij dan om 2 uur 's nachts eindelijk aan in Ubud. Het eerste wat we deden was het ziekenhuis bezoeken, want ik had nog steeds een gat in mijn hoofd waar nog geen dokter naar gekeken had. Vervolgens kwamen we aan op onze slaapplaats, waar we eindelijk onze welverdiende rust konden pakken...

De dag erna hebben we niet zoveel gedaan. We zijn Ubud ingegaan om naar de foodmarket te gaan. Ook kwamen we langs een soort dansvoorstelling voor de koninklijke familie van ubud. Uiteindelijk gingen we vroeg naar bed, want morgen hebben we een auto gehuurd (lees een taxi gereserveerd voor 1 dag) en gaan we dingen bekijken!

Vandaag gaan we, zoals gezegd, dingen bekijken. Onze eerste stop is Tirta Empul, de zogenaamde Holy Spring Temple. Dit is een van de grootste en meest bekende tempels van Bali. Onze taxichauffeur kon ons het een en ander vertellen over de rituelen die aan de gang waren, dus dat was erg interessant! Fascinerend om te zien hoe mensen in grote groepen een gebed uitvoeren. Daarnaast zijn de tempels prachtig om te zien, en was het een geslaagde eerste stop van onze dagtour. De volgende stop waren de Rijstvelden. Deze stop was niet veel meer dan een foto stop, waar we een foto konden maken van de meest bekende rijstvelden van Bali. Erg mooi uitzicht, maar daarna snel weer verder naar onze derde en laatste stop van de dag: Ulun Danu, de tempel bij het meer. Deze tempel ligt, zoals de naam al zegt, aan een meer. Naast dat dit een hele mooie omgeving was, heeft de tempel ook een hele andere stijl dan Tirta Empul. Dat het een van de populairdere tempels was van Bali bleek wel uit het aantal toeristen dat er aanwezig was... De tempel zelf vond ik mooi, maar was misschien toch niet zo bijzonder als ik gehoopt had. Jammer, maar zeker geen nutteloze stop!
Vervolgens zijn wij vanaf Ulun Danu naar Sanur gebracht. Hier gaan we vooral heen om nog een weekje te relaxen. Voor aankomend weekend staat het Arts Festival op het programma in Denpasar. En dan na dit weekend... scheiden onze wegen en ga ik naar Thailand! Maar ook hier ben ik niet alleen! Jort en Sven, twee vrienden uit Nederland, komen namelijk naar Thailand om bier te drinken met mij! (en misschien nog wat van Thailand te zien... ;-)).

Was weer een erg lange blog, de volgende komt waarschijnlijk vanuit Thailand. Nog een maand en ik ben weer thuis, dus nog even genieten van de tijd die ik hier heb!

  • 08 Juni 2015 - 09:51

    Lex Van Zwam:

    Hallo Leroy,

    Wat een schrik !! Je verhaal is weer als vanouds, echt een prachtig reisverslag, maar.... het verhaal over de boor is echt even schrikken:
    Je vader heeft het ons (hier in Aalten gister op je oma"s verjaardag) voorgelezen en we waren allemaal even behoorlijk onder de indruk Goddank, je bent er nog en straks ook weer terug in Holland.
    Geniet nog van je laatste dagen in Azie en alvast een goede reis terug gewenst,

    Lex

  • 08 Juni 2015 - 12:40

    Leroy:

    Bedankt Lex!
    Ja was zeker schrikken, maar ben er redelijk goed vanaf gekomen!
    Helemaal vergeten, zou jij oma alsnog kunnen feliciteren namens mij? :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Sanur

Leroy

Actief sinds 26 Sept. 2014
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 7537

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 01 Augustus 2015

Australië

Landen bezocht: