Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Leroy - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Leroy - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar!

Blijf op de hoogte en volg Leroy

02 Januari 2016 | Australië, Melbourne

2016 is begonnen en dus is het tijd voor een blog update! Er is genoeg gebeurd in de tussentijd, dus het wordt een aardig lang verhaal..
Zoals jullie in mijn vorige blog konden lezen was ik keihard aan het werk, en waren we van plan om met een auto langs de hele kustlijn van Australië te rijden. Dit plan is inmiddels in werking gezet, en dan wel met een 4 wiel drive. We hebben enige tijd geleden een Mitsubishi Pajero gekocht, uit het jaar 1996. Een pareltje, met een 3.5L V6 motor, die wel houdt van een lekker slokje benzine. We rijden namelijk ongeveer 1 op 6 met deze auto. Daar staat dan wel weer tegenover dat er een tank in zit van 92 liter, waardoor je ongeveer 500-550 kilometer kan rondkarren voordat je er weer een goudmijn aan benzine in mag gooien...
Maar even zonder dollen, onze auto is zeer praktisch. We hebben er samen een bed en opslagruimte in gebouwd, een tijdrovend maar wel leuk projectje. Het resultaat mag er zeker wezen, een comfortabel bed met genoeg ruimte om al onze troep kwijt te kunnen staat garant voor een goede trip door Australië!

Onze auto had echter wat mechanische problemen, waardoor we hem naar een monteur hebben gebracht. De reparatie werkzaamheden liepen echter wat uit, waardoor we uiteindelijk op 9 december klaar waren om te vertrekken vanuit Darwin, om richting Cairns te rijden. Op het moment dat we weg wilden rijden hoorden we echter een raar geluid van onder de motorkap. Teleurgesteld besloten we de auto naar de mitsubishi dealer te brengen om hem te laten repareren. Dit nam echter enige tijd in beslag, waardoor we meteen met een ander probleem geconfronteerd werden: baan al opgezegd en woning al opgezegd. Gelukkig kon Kyra haar baan terug krijgen, waardoor we in ieder geval niet helemaal failliet gingen. Uiteindelijk konden we in de namiddag van 21 december beginnen aan onze grote reis! Wel een korte wijziging, want in plaats van naar Cairns te rijden, besloten we om recht door de outback richting Melbourne te rijden! Ons plan was om daar aan te komen op 31 december, zodat we nieuwjaar in Melbourne konden vieren.

Terwijl ik dit aan het typen ben, realiseer ik me dat ik een heel groot tijdsbestek onbesproken heb gelaten. In de tussentijd ben ik namelijk ook jarig geweest! Van Kyra een paar mooie cadeau's gehad, waarvan het absolute hoogtepunt zwemmen met krokodillen was (op de voet gevolgd door de fles amaretto die ik later kreeg, hahaha). Maar we gingen dus samen zwemmen met krokodillen, in een soort koker. Erg leuke ervaring, hoewel die beesten toch ontzettend groot en imposant blijven. Het leek mij een leuk idee om foto's te maken onder water, aangezien ik een vacuum hoesje heb voor mijn telefoon. Dit hoesje was alleen niet zo vacuum als gehoopt. Het resultaat: een dode telefoon. Dus hierbij meteen mijn excuses: iedereen die mij gefeliciteerd heeft via whatsapp op mijn verjaardag, ik heb jullie berichten nooit gehad!! Inmiddels wel weer in het bezit van een telefoon, dus ik kan weer geappt worden (maar dan wel op mijn Australische nummer, stuur even een berichtje via Facebook of reageer hier onder de blog even met je eigen nummer als je die niet hebt). 's Avonds heerlijk uit eten geweest in een mooi restaurant, om vervolgens af te sluiten in het casino. Al met al een top verjaardag :)
Verder heb ik ook mijn eerste voetbalwedstrijd gespeeld in anderhalf jaar tijd. Tenminste, een wedstrijd van een half uur in een soort kooi met kunstgras. Via het werk van Kyra is er een bedrijven competitie, en ik kon meedoen met het team van het bedrijf waar Kyra werkt. Erg leuk, maar wel meteen overal spierpijn en het keiharde besef dat uithoudingsvermogen een vreemd iets is voor mij op dit moment. Het smaakt wel naar meer, en als we besluiten weer te gaan werken voor een langere tijd, overweeg ik serieus om een team te zoeken (het seizoen begint hier pas in februari).

Goed, en toen was het 21 december en kon de grote reis beginnen. Het wordt afgeraden om na zonsondergang te rijden, vanwege alle dieren die 's nachts actief worden en de weg oversteken (kangeroes, koeien, etc.). We besloten daarom om naar Katherine te rijden, ongeveer 300 kilometer van Darwin. Helaas redde we dit niet voor zonsondergang, dus konden we op onze eerste dag meteen zien of de verhalen waar waren.. Ik kan jullie vertellen: zodra de zon hier ondergaat, komen de kangeroes inderdaad direct de bosjes uit. Alsof je op een knopje drukt. En ze zijn allemaal suicidaal. Gelukkig sprong er geen 1 voor onze auto, waarna we veilig in Katherine aankwamen. Hier maakten we ons klaar voor de eerste nacht in een auto. Het regenseizoen is in volle gang in Northern Territory, waardoor de luchtvochtigheid regelmatig boven de 90% komt. En wij hadden geluk, want er was maar liefst 99% luchtvochtigheid op onze eerste nacht!! Kort gezegd kwam het erop neer dat ik geen oog dicht heb gedaan. We besloten dan ook bij zonsopgang meteen op te staan en te gaan rijden. De volgende tussenstop was Mataranka. Hier heb je natuurlijke hotsprings, wat door iedereen wordt aangeraden. Eenmaal aangekomen in Mataranka, kwamen we er achter dat de weg naar de hot springs overstroomd was, dus helaas geen hotsprings voor ons. We reden snel door naar onze volgende stop voor de avond: Tennant Creek.
Inmiddels zitten we een kleine 1000 kilometer van Darwin. Het grote voordeel hiervan is dat de temperatuur een stuk aangenamer is. Tennant Creek is een klein dorpje, waar verder niet veel gebeurd. Na een goede nachtrust besloten we dan ook vroeg weer te vertrekken. Onderweg zijn we gestopt bij de Devil's Marbles, een groep rotsen die op redelijk mysterieuze wijze in de positie zijn gekomen waar ze nu staan. Na een paar snelle foto's besloten we verder te rijden, waarna we uiteindelijk aankwamen in Alice Springs.

Alice Springs is een bijzondere stad. Het heeft een groen gedeelte, maar ook een heel droog, woestijn achtig gedeelte. Verder is er, net als in Darwin, een hoog gehalte aan Aboriginals. Verder is er niet veel te zien in Alice Springs, maar vanuit Alice Springs kan je wel verder rijden naar de Mereenie Loop. Dit is een offroad track waar je ongeveer 6 uur over doet, om uiteindelijk bij Uluru uit te komen. Voor de mensen die het niet weten: Uluru staat ook bekend als Ayers Rock, en is de welbekende grote steen in het midden van de outback.

Het offroaden was erg leuk en ging ook erg goed met onze auto! Een positieve opsteker na alle problemen die we met de auto gehad hebben. Uiteindelijk kwamen we 24 december aan bij Uluru, waar we vervolgens op de camping verbleven voor 2 dagen. We vieren kerst in Uluru, met een diner tijdens zonsondergang. Erg leuk, en een erg mooie belevenis. Ook waren er telescopen waardoor we de sterren konden bekijken. Vanuit de Outback kan je namelijk de melkweg zien, op een goede avond. Wij hadden echter geluk, en pech tegelijk. Het was namelijk voor het eerst in 38 jaar volle maan op kerstdag. Het nadeel hiervan was wel dat we door het licht van de maan de melkweg niet konden zien...
Overdag gingen we naar Uluru, om een paar wandelingen te maken. Vooraf dacht ik dat Uluru gewoon een grote steen was, en verder niet veel bijzonders. Hier moet ik wel op terugkomen, want er is veel meer reliëf en er zijn kleine bijzonderheden aan Uluru die je alleen van dichtbij ziet. Het is dan ook zeker de moeite waard om Uluru te bezoeken, mocht je een keer in de buurt zijn!

26 december reden we van Uluru naar Coober Pedy. Dit is een mijnstad, waar opal uit de grond wordt gehaald. Dit kleine stadje had ook de omgeving zoals we de outback vooraf hadden voorgesteld: alleen maar zand. Tot aan Uluru was de Outback nog vrij groen, met bomen en struiken. Hier was in Coober Pedy niks meer van te zien. Ook is het hier erg warm, waardoor de meeste hotels en hostels allemaal onder de grond zitten. Wij besloten een hotel te boeken voor 1 nacht, waar we dus ondergronds hebben geslapen. Erg donker, en van nature erg koel, maar wel een bijzondere ervaring!

De volgende dag reden we van Coober Pedy naar Parham. Hier was een gratis camping aan het strand, ongeveer een uurtje rijden van Adelaide. Erg mooie locatie, maar wat was het koud 's avonds! Kou die wij niet meer gewend waren, dus de volgende dag in Adelaide meteen een trainingsbroek gekocht! Adelaide, de eerste grote stad sinds tijden waar we stoppen. We besloten hier een dagje rond te lopen en wat te winkelen. Adelaide is een gewone leuke stad, met alle moderne faciliteiten. Omdat we aan een redelijk strak tijdschema gebonden zijn, besloten we in de namiddag alvast verder te rijden. We stopten uiteindelijk bij Cockatoo Lake, een gratis camping aan een groot meer. Een mooie locatie met een mooie zonsondergang.

Vroeg in de ochtend reden we uiteindelijk richting Great Ocean Road. We wilden graag de zonsondergang zien bij de 12 Apostelen. Ook komen hier na zonsondergang allemaal pinguins aan land, wat we ook graag wilden meemaken. De zonsondergang was prachtig, de pinguins erg speciaal, dus tevreden gingen we op zoek naar een camping voor de nacht. Die vonden we uiteindelijk een stukje landinwaarts, bij een grote waterval. De volgende dag waren we van plan om het restant van de Great Ocean Road te doen, helaas gooiden bosbranden roet in het eten. Dus besloten we op 30 december door te rijden naar Melbourne.

En daar zitten we nu dus nog. We kamperen bij een 'service station'. Dit is een 24/7 benzinepomp, een 24/7 McDonalds en een KFC langs de snelweg. Er zijn echter ook douches waar je gebruik van mag maken als backpacker (normaal alleen voor de truckers), dus dit is een ideale stop. Oudjaarsdag brachten we door in het centrum van Melbourne. In de middag eerst even geluncht met Jesper (mijn maat van de oostkust) en zijn vriendin. 'S avonds zijn Kyra en ik op het federation square geweest. Dit is de centrale plek in Melbourne. In tegenstelling tot Sydney, steken ze in Melbourne op verschillende plekken vuurwerk af. Vanaf Federation Square kun je alle plekken zien, wat dit een geliefde plek maakt voor bezoekers. Wij hadden het geluk dat 1 van de vele restaurantjes nog een plek vrij had op hun balkon, dus wij hebben een tafel gereserveerd tussen 10 en 12. Een ideale plek om het vuurwerk te zien!
Voor iedereen die ik nog niet gesproken heb: bij deze nog een gelukkig nieuwjaar!

Nieuwjaarsdag hebben wij in Melbourne doorgebracht op het strand. Vandaag hebben we de nodige sightseeing gedaan in Melbourne. Morgen, 3 januari, staat St Kilda op het programma. Dit is een wijk in Melbourne die bekend staat om zijn barretjes en artistieke vrijheid. Nadat we hier zijn geweest in de ochtend, zullen we verder rijden naar Canberra. Dit is de hoofdstad van Australië, waar verder weinig te zien is. Maar ach, als je toch in de buurt bent kan je net zo goed even stoppen!

Onze verdere planning is om de oostkust nu te gaan doen. Morgen rijden we dus naar Canberra, om vervolgens door te rijden langs Sydney omhoog. In Sydney gaan we even wat post ophalen in Collaroy, om vervolgens weer gauw verder te rijden. Ook zal er ergens langs de oostkust gewerkt moeten worden, maar we hebben nog geen idee waar!!
Goed, dit was het dan maar weer. Volgende keer zal ik echt proberen om wat eerder met een nieuwe blog te komen, want nu ik aan het reizen ben gebeurd er natuurlijk genoeg. Ik kruip mijn 5 sterren studio/appartement in, om vervolgens weer vroeg maar uitgerust wakker te worden! Allemaal de beste wensen :)

• 02 Januari 2016 - 14:38

Lex Van Zwam:

Hallo Leroy en Kyra,

Allereerst uiteraard de beste wensen voor 2016!
    Ik heb je verhaal met grote aandacht en bewondering en... een beetje jaloezie ook wel, als ik 40 jaar jonger was kwam ik je opzoeken, gelezen Geweldig wat een avontuur...!! De atlas ernaast zodat ik ook goed kon zien waar jullie allemaal geweest zijn Wat moet dat een ervaring zijn om recht door Australie heen te rijden.
    Ik wens jullie nog een prachtige tocht langs de oostkust Heb je eigenlijk al enig idee wanneer je (jullie) terug denken te zijn ?

Hartelijke groet vanuit Aalten,

Lex

• 03 Januari 2016 - 00:08

Gerard En Michael:

Leuk om je blog te lezen, vooral omdat Michael en ik een paar keer in Melbourne zijn geweest. Je bent namelijk vlak bij Rosalind, de zus van Michael langs gereden toen je van Geelong naar Melbourne reed. Ze woont in Werribee South. Als je nog in St. kilda bent, moet je in ieder geval ook naar Acland street gaan. je hebt daar een paar bekende bakkerijtjes en aan de overkant zit een kapper met allemaal poppen op het dak. Misschien moet je ook inaar een andere wijk van Melbourne gaan, namelijk Prahan, bij voorbeeld Chapel street.
    In Sydney kun je naar Kings Cross gaan en naar Darling Harbour. Daar heb je ook het Sydney Aquarium. In the Rocks heb je allerlei leuke winkeltjes.