Fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Leroy - WaarBenJij.nu Fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Leroy - WaarBenJij.nu

Fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar!

Blijf op de hoogte en volg Leroy

05 Januari 2015 | Australië, Sydney

2015 is begonnen, en dus is het weer tijd voor een nieuwe blog. Door alle oliebollen en kerstmarkten (lees: op het strand liggen en bier drinken) was het er in 2014 niet meer van gekomen, maar er is weer genoeg te vertellen!

Kerst:
Mijn eerste en waarschijnlijk ook laatste kerst in Sydney, wat een belevenis! Optochten, parades, marktjes, zo ontzettend veel te doen! Oké, dat was de verwachting die ik had toen ik mijn hostel in Sydney boekte voor kerst. De realiteit: er was helemaal niets aan. Op eerste kerstdag was alles gesloten en was er werkelijk niets wat je kon doen. Tel daarbij op dat ons hostel praktisch leeg was en je kan je voorstellen dat ik een bruisend kerstfeest heb gehad. Eerste Kerstdag is eigenlijk beperkt gebleven tot gewoon aan het strand liggen, waar overigens niets mis mee is. 'S avonds uit eten geweest met jesper en 2 andere mensen uit het hostel, wat wel super gezellig was. Ook in de nacht was er weinig te beleven, waardoor kerst al met al wat minder spectaculair was dan normaal gesproken in Nederland. Tweede kerstdag was alles in het centrum van Sydney wel open, met veel kortingen en dergelijk. Zelf heb ik me beperkt tot het op het strand liggen en lol maken met mensen in het hostel. Weinig nieuws dus!

Tussen kerst en oudjaarsdag:
De dagen na kerst begon het steeds iets drukker te worden in het hostel, waardoor de gemiddelde leeftijd weer daalde van 55+ naar een acceptabel backpackers getal. Zelf heb ik van deze dagen gebruik gemaakt om een beetje bij te kletsen met mensen waarmee we ooit begonnen zijn in Australië. Ook ben ik met Glenn en Janneke (nieuw meisje in het hostel) naar de Westfield tower geweest. Deze toren heeft een prachtig uitzicht over heel sydney. Na het uitstapje naar de toren nog even bijgekletst met Larissa, die al die tijd in sydney is gebleven om te werken. De rest van de dagen heb ik hoofdzakelijk gebruikt om op het strand te liggen en Savonds te genieten van een drankje, met name Goon-pong (de goedkope variant van het bekende beerpong) doet het erg goed in ons hostel. Ook noemenswaardig is dat vanaf 28 december een oude bekende, Remy, in hetzelfde hostel zat. Heel leuk om hem na ongeveer 6 jaar weer eens te zien! 30 december was de dag dat ik, jesper en glenn moesten uitchecken in Collaroy en verkassen naar een hostel in Coogee. Coogee blijkt een erg leuke plek met een mooi, gezellig strand. Tel daarbij op dat je ook erg gezellige kamergenoten hebt, en een top tijd is geboren! We hadden met een grote groep Nederlanders, onder wie jesper remy en glenn, afgesproken om half 8 's ochtends in sydney te zijn op 31 december. Op deze manier zouden we vroeg in de rij kunnen staan voor het uitzichtpunt en dus een goede plek kunnen bemachtigen. Het enige nadeel: onze kamer in coogee was zo gezellig dat er voor mij en Jesper slechts 4 uurtjes slaap over waren... toch stonden we om 6 uur naast ons bed!

Oudjaar en nieuwjaar:
Ondanks onze korte nachtrust waren we klaar om te gaan! Vol overtuiging kwamen we om half 8 in sydney, waar bijna de hele groep op ons stond te wachten. Een paar mensen kwamen wat later, maar wij besloten met een mannetje of 10 alvast in de rij te gaan staan. Voor iedereen die nu denkt: jullie zijn gek!, ik kan jullie gerust stellen. Er stond namelijk al een rij van toch al gauw een kleine kilometer lang. We zijn dus niet de enige gekken op de wereld! Vanaf 10 uur ging de poort naar het park open en konden we een plek proberen te bemachtigen. Het viel ons op dat er weinig aziaten in de rij zaten. Dat is gek, want ze zijn hier in overvloed en willen normaal altijd de beste plek voor foto's hebben. Eenmaal binnengekomen in het park kon de zoektocht naar een goede plek beginnen. Het zal jullie misschien niet verassen, maar de beste plekken waren al volledig bezet door, jawel, Aziaten. Respect voor hun mentaliteit, sommigen zaten al 2 dagen te kamperen voor een goede plek, maar jammer voor ons. Al met al hebben wij nog een redelijk plekje kunnen bemachtigen om de dag door te brengen. En toen kon het lange wachten beginnen...

Om 9 uur was de eerste vuurwerk show. Deze is bedoeld voor de kleine kinders, maar was desondanks vermakelijk om te zien. Een goede opwarmen voor het echte werk. Toch baalden we stiekem een beetje dat we geen perfect zicht hadden. We besloten dan ook met een groepje van 6 man om ons een weg door de aziaten te duwen, om zo een betere plek te bemachtigen. Dit lukte, waardoor we middernacht letterlijk recht voor het vuurwerk stonden. Ik heb wel eens comfortabeler gestaan, maar als ik de foto's terugkijk was het het zeker waard! Na de vuurwerkshow besloten Ik, glenn en jesper om nog even op stap te gaan naar Bondi. Hier kwamen onze kamergenoten ook naar toe, dus reden genoeg voor een feestje! Het bleef nog lang gezellig in Bondi, waardoor we uiteindelijk pas om 6 uur 's ochtends in coogee waren. Vervolgens besloten we om met zijn 4 en (jesper en 1 kamergenoot waren te moe) meteen maar de nieuwjaarsduik te doen! Al met al lag ik om half 8 in bed, en kan ik na 25 uur wakker te zijn geweest vertellen dat ik toe was aan mijn nachtrust. Erg jammer dat ik 3 uur later alweer klaarwakker in bed zat....

1 en 2 januari werden verder gebruikt om lekker aan het strand te liggen en Savonds te doen waar we het beste in zijn. 2 januari was ook de dag dat jesper werk heeft gevonden in Darwin, waardoor hij 3 januari al het vliegtuig moest pakken die kant op. Erg jammer dat hij nu weg is, want ik heb in die 2 maanden tijd echt een top tijd met hem gehad en ben blij dat we samen de oostkust hebben gedaan. Gelukkig is Glenn nog in sydney waardoor ik zeker niet alleen ben. Glenn en ik besloten om in het centrum van sydney een hostel te zoeken. Dat hebben we ook gedaan, en op wat voor een locatie! Alle leuke barretjes zitten op loopafstand, 2 zelfs op kruipafstand, waardoor we iedere avond weer in de verleiding komen om even een klein drankje te doen! We beginnen dat alleen wel te merken aan ons portemonnee, waardoor we hebben besloten vanaf morgen (6 januari) voor 3 nachten in Manly te gaan zitten. Daarna zullen we nog een paar nachten in Bondi doorbrengen. Vervolgens gaat Glenn de oostkust doen en ga ik naar Nieuw-Zeeland, maar daarover horen jullie later meer!

Voor nu is het hier alweer 18.00 geweest en het eerste biertje zit nog dicht. Ik ga er dus snel vandoor om de laatste avond in het centrum van Sydney goed te vieren! Arrivederci!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Leroy

Actief sinds 26 Sept. 2014
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 7530

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 01 Augustus 2015

Australië

Landen bezocht: