Noosa, Fraser Island en Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Leroy - WaarBenJij.nu Noosa, Fraser Island en Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Leroy - WaarBenJij.nu

Noosa, Fraser Island en Brisbane

Blijf op de hoogte en volg Leroy

14 December 2014 | Australië, Brisbane

Na het toch ietwat slaapverwekkende Agnes Water, ben ik inmiddels in Brisbane aanbeland. Er is de afgelopen tijd weer genoeg gebeurd, om maar te beginnen met Noosa!

Noosa:
Na een lange busreis van 8 uur kwamen we op 6 december aan in noosa. Noosa is een compact stadje, wat eigenlijk bestaat uit verschillende winkelcentra. Ook hier sliepen wij weer in het hostel van Nomads, wat bekend staat als het party hostel van Noosa, hoofdzakelijk vanwege de bar die naast het hostel zit. Eenmaal aangekomen konden we nog niet inchecken, wat ertoe leidde dat we ons eerst 3 uur moesten vervelen. Vervelen ja, want voor het eerst in de hele trip was het gewoon slecht weer met veel regen en wat onweer. Na ons zelf vermaakt te hebben, konden wij dan eindelijk inchecken. Klein probleempje: degene die voor ons het oostkust pakket heeft geboekt, was zo snugger geweest om voor maar 1 persoon te reserveren. Gelukkig was er plek zat en leverde dit verder niet al teveel problemen op. We zaten in een 8 persoons kamer, die er verder prima uitzag. Ook leuke kamergenoten, waarmee we gezellig een praatje maakten. Savonds was er een feest in de bar van het hostel, wat best gezellig was. Alles stopt hier echter om 12 uur en dus zochten we om 12 uur ons bed op.
De volgende dag was er nog meer regen en nog meer onweer. Tussen de buien door zijn we even naar het strand geweest en hebben we een surfplank gehuurd. Savonds tot laat gechillt met de Nederlanders in het hostel, waaronder 1 iemand uit Almere. Maandag avond hadden we de briefing voor onze fraser island excursie, waar we dus ook voor het eerst de mensen zagen waarmee we naar fraser island gingen. Maandag vroeg naar bed, want we vertrokken dinsdag ochtend om 7 uur naar rainbow beach, om vanaf daar de ferry te pakken naar Fraser!

Fraser Island:
Vroeg opstaan, allemaal met de nodige bagage (lees vooral bier en Goon) op weg naar rainbow beach in een veel te kleine bus. Zo begon onze excursie naar Fraser Island. Na de nodige horror verhalen over Fraser te hebben gehoord, er is vorige maand een meisje overleden na een auto ongeluk, hadden we er toch allemaal wel zin in. Eenmaal aangekomen in rainbow beach maakten we kennis met onze tourguide en de 4WD Jeeps waar we de komende 3 dagen over het zand zouden scheuren. Er zaten 8 mensen in een auto. Ik had het geluk dat ik met slechts 3 andere drivers (mensen met rijbewijs die wilden rijden) in de auto zat. Toevallig waren dit alle Nederlands sprekende mensen van de trip. Verder zaten we in de auto met 2 Deense en 2 Duitsers. Na een trip van ongeveer 2 uur kwamen we aan in ons hostel op Fraser Island. Jullie lezen het goed; hostel. In tegenstelling tot een heleboel andere tourorganisaties heeft Nomads namelijk gewoon een resort op fraser island staan en dus konden wij gewoon douchen en hoefden we niet met een schepje het strand op als we moesten schijten. We zaten in 4 persoons kamers, hadden een eigen zwembad en een bar op het resort. De eerste vraag die onze tourguide stelde was: zijn we een party groep of een slaapgroep? Het antwoord was duidelijk: een echte party groep was geboren. Tourguide Kevin maakte meteen van de gelegenheid gebruik om de 2 drankspellen uit te leggen, genaamd save the queen (als iemand een muntje in je drankje gooit moet het drankje binnen 10 seconde op zijn) en Pig sticker (als je een wasknijper aan iemand weet vast te maken en diegene merkt dat niet binnen 10 seconden, moet het drankje ook op). Vervolgens een korte lunch en op naar onze eerste stop: Lake Mckenzie. Een prachtig meer, wat volledig bestaat uit regenwater. Helaas zat het weer in het begin niet mee, maar gelukkig klaarde het later nog op. Na Lake Mckenzie gingen we terug naar het hostel. Dit stuk heb ik gereden, een erg leuke ervaring met veel hobbels. Volgens de auto achter ons hebben we zelfs een stukje op 2 wielen gereden, daar heb ik zelf alleen niks van gemerkt. Eenmaal aangekomen in het hostel hebben een paar mensen uit onze groep gekookt, waarna de spelletjes konden beginnen. Het werd een lange en onrustige avond, met om 11 uur nog een pool party. Moe en voldaan ging iedereen naar bed, want om half 8 ging de wekker weer.

De tweede dag verscheen iedereen keurig op tijd (de ene wat fitter dan de ander) bij het ontbijt. Vandaag hadden we een lange dag voor de boeg met 130 kilometer aan rijden op het zand. Ik heb niet meer gereden, omdat ik het na gisteren allemaal wel prima vond en er mensen in onze auto zaten die je zichtbaar een plezier deed als je ze liet rijden. De eerste stop vandaag waren de Champagne Pools. Dit is een soort 'bad' waar de zee over de rotsen slaat. Door de golfslag en het zoute water schuimt het heel erg op, waardoor dit stukje natuur de naam champagne Pools heeft gekregen. Erg leuk om te zien en om in te zwemmen, helaas regende het wel. Vervolgens gingen we verder naar Indian Head. Dit is een grote rots van waar je een goed uitzicht hebt over het hele strand. Ook kan je vanaf deze rots wat haaien, dolfijnen en schildpadden in het water zien. Vervolgens reden we verder naar het Maheno scheepswrak. Dit is een wrak van een boot die in 1935 is gestrand op Fraser Island door een cycloon. Het zand slokt dit wrak langzaam op, waardoor het over een paar jaar compleet verdwenen zal zijn. Hierna gingen we kort lunchen en vervolgens door naar Eli Creek. Dit is een soort beekje met koud water wat zo puur is, dat je het gewoon kan drinken. Leuk is om helemaal naar boven te klimmen en jezelf dan gewoon omlaag te laten drijven naar het einde van de beek toe. Na Eli Creek gingen we verder naar het hostel, waar weer werd gekookt en de spellen wederom begonnen. Vanavond gingen we iets eerder naar de bar, waar we voor 10 dollar cocktail jugs konden halen. Een jug is ongeveer 1100 milliliter. Uiteraard waren deze goedkope cocktails niet heel sterk gemixt, toch dronk het aardig weg. Helemaal toen iemand het leuk vond om mij te naaien en een muntje in mijn jug te gooien... al met al werd het een leuke avond, onze laatste avond op Fraser en was het nog lang onrustig in het resort....
De laatste dag stond er nog een trip naar Lake Wabby op het programma. Dit meer ligt onderaan een stijle heuvel, zo'n 2.5 kilometer lopen vanaf het strand. Het bijzondere aan dit meer is dat er kleine visjes inzwemmen die je dode huidcellen opeten, in Nederland ook wel bekend als Dr Fish. Na deze stop gingen we nog 1 maal terug naar het resort, om voor de laatste keer te lunchen op Fraser Island. Vervolgens kon de terugreis naar Noosa beginnen, waar we nog een after party zouden hebben. Deze viel wat tegen, doordat iedereen moe was en de helft al rond 9 uur in bed lag. Zelf hebben we het ook niet al te laat gemaakt, want om 10 uur s ochtends moesten wij de bus naar Brisbane hebben.

Brisbane:
Vrijdag middag kwamen we aan in Brisbane, de sunshine capital waar de zon ver te zoeken is. Want zoals al de hele week, was het ook hier slecht weer. Toch vond ik het wel prettig om hier te zijn, want na een hoop dorpjes en kleine steden was het toch ook wel weer eens lekker om in een grote stad te zijn. We slapen hier in een 20 (!) Persoons kamer, maar er moet wel gezegd worden dat er tussen de bedden allemaal schotten staan, dus echt last heb je niet van elkaar. Zaterdag overdag zijn we even de stad in geweest. Een enorm winkelcentrum waar je je op regenachtige dagen als deze prima kunt vermaken. Savonds een klein drankje en dansje gedaan in de plaatselijke bar, om vandaag (zondag) rustig uit te slapen en een dagje niks te doen. Morgen vertrekken we naar surfers paradise voor 4 nachten, en de weersverwachting is eindelijk weer goed! Gelukkig maar, want er is weinig te doen in surfers paradise als je niet kan surfen denk Ik zomaar....

Volgende update komt waarschijnlijk vanuit byron bay, waar we na surfers paradise naartoe zullen gaan. Voor nu een groet vanuit de sunshine capital, waar de zon nog steeds zijn gezicht niet heeft laten zien!

• 14 December 2014 - 10:53

Matthieu:

Wat is "goon"????
    Een leuke schrijfstijl; dit heeft mogelijkheden in de toekomt

• 15 December 2014 - 00:19

Leroy:

Goon is (hele goedkope) wijn, dat koop je in kartonnen pakken. Kosten 10 dollar voor 4 liter. Goedkoper dan dat ga je het niet vinden, maar daar smaakt het ook naar. Wordt soms gemixt met 7Up om het wat lekkerder te maken. Heb het mijn eerste week geprobeerd, maar ik hou het gewoon bij bier...